She's gonna wait..

Sunday, March 13, 2011

history, and forever in memory.

salam and greetings.

satu minggu sudah berlalu and here comes another entry! eksaited tak? (muka teruja)

okay takdela. biase la, aku exaggerate je lebih. eleh, korang tak hairan pun pasal sejarah kan kan kan? (mata kejip2 buat buat comel)

tapi kan, sejarah la yang paling best weh. serius, tak tipu. except la korang jenis suka tidur membuta waktu cikgu azizan suruh buat latihan buku kuning dalam kelas. ehem ehem sape terasa amek. :P

kenapa thesis statement aku mengatakan sejarah paling best?

well, bagi aku, kalau takde sejarah, camne korang nak kenal diri korang sendiri? contoh yang paling terdekat, let say aku la kan. perlu ditekankan di sini, ini adalah contoh semata mata tiada kena mengena dengan kehidupan asal. :P okayla, aku ni jenis malas nak amek tawu pasal sejarah. nenek moyang aku semua aku tak tawu sape, asal mana. ibu ayah pun jenis tak bagitawu sejarah keluarga. padahal yang sebenarnya, aku anak kacukan. tapi sebab malas nak amek tawu, tak suka nak kenal sejarah, maka aku pun tak tawula aku ni anak kacukan sebenarnya. siam-bugis. :P haha see? dah terlepas peluang nak ngaku anak kacukan. :P

lagi satu. kalau la kita tak suka sejarah kan, macam mana kalau once again kita terpaksa berhadapan dengan penjajah2 negara dulu? ya ini bersifat patriotik, jadi jangan gelak gelak bila baca part ini kerana sememangnya realiti kita kena belajar sejarah untuk sedar kesilapan negara suatu ketika dahulu. aku rasa tak payah kot aku nak cerita balik ulang tayang macam mana Melaka kena tawan mula mula dulu. tak payah kan? semua dalam kepala otak lagi kan?

ya, sejarah mungkin bosan kalau bab nak mengingat fakta, tarikh penting semua, tapi kalau difikirkan balik, waktu kita darjah 1 masuk sekolah nangis sebab takut ustazah marah bila melukis dalam kertas A4 padahal kena lukis dalam buku latihan, itu adalah sejarah. ter-complex pulak sentence kat atas. nak ikutkan, semua orang ada sejarah masing masing. ayah aku pun ada sejarah dia jugak, sebab dia cikgu sejarah. aku tawu korang pun ade sejarah masing masing kan? :D

sejarah yang paling aku suka, waktu sekolah. terimbau balik kot dari hari first daftar, muka selenga je, sampai dah abes sekolah, then sekarang rasa nak kembali ke zaman sejarah dulu. dulu dulu punya, zaman sekolah menengah. :P rasanya sebab ada banyak events yang bermakna, and sebab tu la sampai sekarang teringat ingat. ye tak? :D

so, hargailah sejarah anda. dan make sure sejarah anda adalah sejarah yang best untuk diingati, sebab aku pun taknak ingat sejarah yang tak best. mestila nak cerita kat anak cucu sejarah yang gempak gempak kan? get the point? :P make a difference, and sekali jadi history, forever in memory. :)

ps: topik ini tercetus ketika penulis ber-skypeing dengan dot dot dot.

till then, take care! wassalam. :DD

2 comments:

Ismail said...

trauma ngn ckgu azizan =.=!

qiStina said...

haha :P aik, knpe? rasa nak cerita tak? :D