She's gonna wait..

Saturday, July 2, 2011

ada apa pada nama?

setiap orang ada nama. tak kisahla Kassim Selamat ke, Aaron Aziz ke, Josh Duhamel, tak pun Stefan Salvatore, memang komfem ada nama. eh rasa macam ter-bias pulak contoh contoh nama di atas.

tapi ada apa dengan nama? tahu ke history nama korang?

kot kotla nama tok nenek moyang ke, nama artis pujaan mak ayah ke, tak pun nama komfem komfem pelik? ada?

macam aku, aku tawu serba sedikit la kenapa ayah letak nama aku Qistina. sebab mula dengan huruf 'Q', and lain dari yang lain. sampai cikgu aku pernah cakap, nama aku ni mendahului zaman. sebab moden sangat kot.

tapi yang tak best pasal nama aku, waktu kecik kecik sekitar usia 6-7 tahun di kala curiosity killed the cat, kengkawan mostly akan tanya, "eh apesal nama ang qistina? ang agama lain ka? kristian?" ya Allah. ke situ pulak dah. heh.

until one day, aku terjumpa buku nama nama anak dalam Islam. mulanya ingat nak carik nama anak untuk kegunaan di masa hadapan (ehem ehem), tapi terselak page nama Q. and there, aku tawu maksud nama aku, Cahaya Keadilan. :D

nama korang pulak? kot kotla aku berkenan buat nama anak nanti. (ehem ehem kuat lagi batuk ni)

3 comments:

Raihana said...

sengaja je nk nyebok.. nama saya Raihana (jambak bunga yang harum) ngan afifa (orang yang pandai menjaga kehormatan dirinya)... Sedap x nama saya cikgu qistina?

vampire's lovex said...

aku pon lupa apa maksud anma aku..

yg pasti,setiap mak ayah bagi nama yang cantik2 dan indah untuk anak2 dia kan..^^

qiStina said...

rai : sedap la nmaaaaa! nak sign boleh?? :P hehe

vampire : itula kan, dh nama elok2 kan, jgn dok pnggil bukan2 :) hehe