She's gonna wait..

Monday, May 2, 2011

will you marry me?

kalau korang ditanya soalan di atas, what will be your answer then?

a) YES!
b) give me some time to think.
c) eeerrr, definitely no for now.

up to you guys la kan, that's your own life. why should i bother? :D

kahwin boleh buat main. well, dulu dulu tadika boleh la aku buat main waktu rehat. "eh jom main pondok pondok? kita kawen dua nak?" "JOM!" sambil tersenyum gembira menjemput kawan kawan tadika menghadiri majlis resepsi-la-konon. duduk bersanding, bukan main siap bunyi kompang macam tahi lembu jatuh (tak seragam langsung okay) dengan direnjis renjis di pilis dengan pasir kasar yang orang guna nak kambus tahi kucing. sakan meriah jugak majlis kawen yang aku 'attend' dulu.

not that bad. kecik kecik dah start fikir kawen. futuristic thinking kan?

mengimbau sejarah family aku, pernah ibu bercerita pasal kawen muda. ibu cakap, dulu kalau tak pass SRP, tok nak kawenkan dia awal. tanpa berlengah, aku mengutarakan soalan cepumas. "kenapa ibu perlu pass SRP? kan best je kalau kawen awal?" ibu tengok aku lain macam. jelingan maut sebagai jawapan.

tapi bercakap tentang present, aku tak rasa kawen itu semudah yang aku sangka.

kenapa?

susahla kot bila aku fikir aku still anak manja nak homesick homesick konon nanti dah kawen takkan nak homesick lagi weh?

susah la jugak bila aku fikir kerjaya + family + hal rumah = ??? jadik apa la gamaknya heh?

susah lagi bila aku rasa aku masih muda remaja nak enjoy hidup single takde tanggungjawab lagi nih.

lagi susah bila aku rasa aku tak bersedia lagi even usia dah 20-an. ini lagi haru.

tapi, memang kita sebagai umat Islam harus berkahwin kan? ikut sunnah Rasulullah s.a.w. . banyak lagi sebab mengapa perkahwinan dalam Islam digalakkan. tapi dunia sekarang, banyak kita dengar susah betul nak kahwin. kenapa? sebab aku malas nak ulas panjang, ni aku bagi link korang boleh bukak baca, dan reflect back to realiti sekarang. :)

so, tak salah la bila aku bercakap pasal hal kawen, sebab aku tawu, aku kena hadapi isu ini jugak nanti. just nak tanya, what do you think? apa pendapat korang pulak?

insyaAllah, jodoh pertemuan semua telah Dia tentukan. :)

take care, wassalam.

p/s : besar tanggungjawab nak bina rumah. inikan pula nak bina masjid. :)

No comments: